mandag den 29. april 2013

Du bruger kun 20 % af din garderobe

En lille opsigtsvækkende artikel for ELLE, som jeg personligt helt sikkert kan lære noget af - tænker jeg helt sikkert ikke er den eneste. Så værsgo! :)



Du bruger kun 20 % af din garderobe



Tager du dig selv i at synes, at du intet har at tage på, til trods for et fyldt skab, for så at vende tilbage til de gode gamle jeans? Og finder du dig selv i den samme kjole igen og igen fredag aften? Du er ikke alene. 

Amerikanske The Wall Street Journal har netop offentliggjort en ny undersøgelse der viser, at den gennemsnitlige amerikaner kun bruger 20 % af sin garderobe jævnligt. Og mon ikke denne undersøgelse uden videre kan oversættes til danske luftlag?

Klassiske faldgruber som ”den er lidt stram nu, men jeg taber mig” eller ”den har været så dyr, at jeg ikke vil smide den ud” eller hvad med klassikeren: ”farven/snittet passer ikke til mig, men det er synd at smide den ud” gør, at man igen og igen ignorerer de samme stykker tøj, og trygt klæder sig i de samme jeans/skjorter/jakker igen og igen. Men hvordan undgår man disse fejlkøb?

Dette virker for undertegnede:
  • Ryd ud, ryd ud! Og vær iskold. Hvis du ikke har haft den på i 1/2 - 1 år, får du det aldrig på igen.
  • Byg en god basisgarderobe op med gode strik, T-shirt, kvalitetsjeans, en læderjakke og 2 – 3 blazerjakker. Hvis du er en kjolepige, skal du fokusere på gode og klædelige snit i basisfarver til din kropstype. Hvad der klæder modellen i magasinet, klæder ikke nødvendigvis dig.
  • Fang sæsonens tendenser med accessories. Sko er min personlige favorit, men mindre kan også gøre det, såsom accessories fra highstreetkæder - og gerne mange af dem.
  • Retænk dit eksisterende tøj. Smøg fx dine jeans op når forårssolen skinner, og brug en klassisk pump til, for at opnå et fransk look. Eller hvad med en knude i taljen på din oversize T-shirt, der giver et legefuldt look og samtidigt giver talje?
  • Tænk over hvem du er, når du køber tøj. Jeg synes fx, at blomstrede kjoler er det fineste i verden, men de klæder ikke mig, så derfor undlader jeg at købe dem.
  • Jeans skal købes i et nummer for småt (ja, de udvider sig!) og ellers skal du aldrig købe noget der ikke sidder helt perfekt. Det er ikke det værd.
  • Køb ALDRIG tøj når du er på strandferie. Saronger/læderkæder med muslinger/grønne wayfarer-briller duer ikke i din hverdag i det kolde nord. Og det er altid svært at skille sig af med, fordi man bliver så frygtelig sentimental.
  • Og hvad gør du så med dine fejlkøb? Byt med veninder (en perfekt anledning for en hyggeaften med vino og mad), sælg løs på Trendsales eller giv det til en genbrugsbutik og få rigtig god samvittighed retur!
En bedre undskyldning for forårsrengøring af din garderobe har aldrig eksisteret!
Du bruger kun 20 % af din garderobe


Ingen kommentarer:

Send en kommentar